Hrvatska gospodarska komora je neprofitna, nevladina, stručno poslovna udruga svih pravnih subjekata koji se bave gospodarskom djelatnošću. Kao samostalna stručno-poslovna organizacija promiče, zastupa i usklađuje zajedničke interese svojih članica pred državnim i drugim organima u zemlji i inozemstvu. Hrvatska gospodarska komora ima svojstvo pravne osobe.
Osnovne zadaće Hrvatske gospodarske komore, prema Zakonu i Statutu (Narodne novine 11/94 – pročišćeni tekst, 108/95 i 19/96.) su:
- zastupanje, usklađivanje i zaštita zajedničkih interesa članica pred državnim tijelima;
- sudjelovanje u oblikovanju gospodarskog sustava i mjera ekonomske politike;
- sudjelovanje u procesu restrukturiranja gospodarstva;
- razvijanje poduzetničke inicijative;
- promocija hrvatskoga gospodarstva u inozemstvu i uspostavljanje veza poslovnog svijeta i Hrvatske;
- poticanje istraživanja i inovacija postupaka, proizvoda i usluga;
- poslovno obrazovanje;
- uspostavljanje zajedničkoga informacijskog sustava;
- izvršavanje povjerenih joj javnih ovlasti i dr.
Zajednica nakladnika i knjižara u sklopu HGK (u nastavku ZNK HGK) radi na konkretnim projektima sa svojim članovima, ali i na javnom zagovaranju, lobiranju kod institucija, te drugim aktivnostima u području od interesa za sektor knjige i nakladništva.
ZNK HGK se pozicionira kao sugovornik i dionik u kulturi, znanosti i gospodarstvu, te sudjeluje u svim ključnim procesima pri regulaciji legislative, i donošenju odluka o potporama sektoru; stoga mu je svrha:
- zaštitu položaja knjige
- potporu članovima, nakladnicima i knjižarima
- promociju hrvatske literature
- promoviranje hrvatskih autora u inozemstvu
Ciljevi ZNK HGK
1) Organiziranje nakladnika i knjižara, kao preduvjet za opstanak i daljnji razvoj nakladništva i knjižarstva kao kreativne industrije, kroz grupacije podijeljene po segmentima (za sada četiri: znanstvena i stručna knjiga, dječja knjiga, udžbenici, knjižari)
2) Pomoć nakladnicima i knjižarima, kroz zastupanje pred državnim institucijama, odnose s javnošću, promoviranjem hrvatskih autora, pregled produkcije, bolji položaj knjige u medijima, zagovaranje širenja kulture čitanja.
3) Lobiranje za promjene i donošenje učinkovitih javnih politika za opstanak, rast i razvoj sektora, kod svi relevantnih institucija na lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj te i međudržavnoj razini.
Potciljevi ZNK HGK
- osigurati zaštitu statusa knjige, bilo nekom novom regulativom, bilo suradnjom na izradi Zakona u kojima se regulira bilo koji segment vezan uz knjigu;
- osigurati daljnji rad nakladnika i knjižara;
- osigurati mogućnost plasmana i prodaje knjige (ustanovljavanje knjižara po održivom modelu);
- formulirati politiku rabata na cehovskom nivou;
- u suradnji s Ministarstvom znanosti, obrazovanja, MK, i drugim vladinim institucijama,
- raditi na osiguranju i povećanju potpora znanstvenoj knjizi;• raditi na vidljivosti segmenta izdavaštva i knjižarstva;
- raditi na osvještavanju javnosti, kako stručne, tako i šire, o hrvatskoj knjiškoj produkciji;
- razvijati odnose s medijima u svrhu bolje prezentacije informacija o knjizi u medijima;
- na godišnjoj osnovi redovito pripremati pregled tekuće produkcije, poticati prevode na strane jezike i plasirati našu knjigu na sajmovima;
- provesti istraživanje o čitanosti i dostupnosti literature u zemlji, s ciljem da se informacije
- iskoriste za bolju promociju iste, u stručnoj i široj javnosti;
- osmisliti prijedlog za promjenu porezne politike koja regulira porez na donacije knjiga i publikacija, te omogućuje rješavanje starih naklada;
- surađivati međusektorski i međuinstitucionalno sa svim ključnim dionicima na poboljšanju stanja knjiškog sektora;
- poticati i suorganizirati projekte i akcije kojima se doprinosi ostvarenju glavnog cilja,
- surađujući s drugim udrugama, institucijama te državnim agencijama;
- redovito raditi na istraživanju čitanosti i kupnji knjiga, pratiti produkciju, osigurati kvalitetan monitoring, kao bazu za odlučivanje i izradu planova i strategija
TEME od interesa:
- Prodaja i distribucija knjiga
- Pregled produkcije na godišnjoj razini
- Bespovratne potpore izdavačima
- Gospodarske potpore izdavačima
- Politika otkupa
- Porezna politika, poštarina, carina i internetska prodaja knjiga
- Loš status knjige u medijima
- Promoviranje autora – registar autora
- Praćenje tržišta
- Intelektualno vlasništvo
- Politika prevođenja – strani autori i domaći autori na stranim jezicima