Istraživanje o navikama čitanosti 2024.

Datum objave
Natrag

Istraživanje je provedeno na reprezentativnom uzorku Republike Hrvatske od 1000 ispitanika u razdoblju 1. – 20. ožujka 2024. Korišten je višeetapni stratificirani uzorak i  
metodologija osobnog intervjuiranja u kućanstvima (CAPI).  

Usporedbom rezultata od prošle godine, uočava se da se čitanost nije značajno promijenila (2024:38%; 2023:40%). Međutim, u odnosu na posljednjih nekoliko godina, zapaža se trend pada čitanosti (2020:49%; 2021:45%; 2022:42%; 2023:40%; 2024: 38%).

Među osobama koje čitaju, najviše je onih koje pročitaju 2 knjige godišnje. Kao i prethodnih godina, vjerojatnost da je osoba s kojom razgovarate pročitala barem jednu knjigu u posljednjih godinu dana povećava se ako razgovarate sa ženskom osobom (45%), visokoobrazovanom osobom (61%), osobom s višim primanjima kućanstva (49%) ili osobom koja živi u Istri (52%).
 

Najveći postotak čitatelja pročitane knjige ili kupuje (40%) ili posuđuje u knjižnici (37%). I dalje se knjige najčešće kupuju i posuđuju, bilo u knjižnici, bilo od prijatelja. Međutim, ove godine uočava se manji broj čitatelja, u odnosu na lani,  koji knjige nabavljaju u knjižnici. Broj onih koji pročitanu knjigu kupuju, ostao je nepromijenjen: 40%.

Iako se beletristika čita manje nego prije četiri godine, još uvijek je najčitanija vrsta knjiga (58%). Na drugom mjestu je publicistika, kod koje se uočava lagani trend rasta čitanosti (2020: 27%; 2024: 34%), slijede stručne knjige (28%) i priručnici (22%), dok strip, dječje knjige i knjige o umjetnosti čita svega oko 8% populacije.

Knjige se i dalje najviše ne kupuju zbog nedostatka interesa (61%). Posljednjih nekoliko godina sve više raste broj onih koji knjige ne kupuju jer ih ne zanimaju (2020: 43%; 2024: 61%). Ovaj razlog se češće javlja među muškarcima (71%) i najmlađima (16 – 35. g.: 66%). 
Visokoobrazovani češće od ostalih ne kupuju knjige jer ih posuđuju u knjižnicama (20%), a oni s najnižim primanjima ne kupuju ih iz financijskih razloga (27%). 

 

Sadržaje na internetu čita 72% populacije. Od svih sadržaja na internetu, prednost i dalje imaju dnevne novine (53%), koje u najvećoj mjeri čitaju osobe u dobi 26 – 55 godina (65% – 67%). Portali/blogovi s autorskim i kritičkim sadržajem zanimljivi su 27% populacije, a u većoj ih mjeri čitaju visokoobrazovani (38%). Osim njih, visokoobrazovani više čitaju i specijalizirane e-časopise (25%).  
Blogove i grupe na društvenim mrežama koje su posvećene knjizi prati 15% populacije (konzumacija ovih sadržaja pada s porastom dobi: najmlađi – 29%; 
stariji od 65 godina – 2%).

Istraživanje je provela agencija Karika koja nedostaje d.o.o.

 

Izvor: Noć knjige